Alt om Tesla - nyheder, information og links

De fleste kender nok Tesla. Men jeg tror de færreste er klar over hvor innovativ firmaet er og vild firmaets og direktørens historie er. Prøv at læs lidt med her.

Tesla-Supercharger

Indhold

Tesla har revolutioneret elbilen

Uden Tesla ville elbiler ikke være så populære som de er i dag. Tesla har gjort elbiler sexede og udviklet dem teknologisk på en del områder. F.eks. accelerationsevnen, autopilot, rækkevidden, softwareopdateringer gennem luften og det elektroniske brugerinterface. Mange betragter Tesla som en tech-virksomhed i stedet for et bilfirma. Der sammenlignes ofte med smartphonens udvikling af mobiltelefoner.

Den sindsyge accelerationsevne

Før Tesla var elbiler nogle ret usexede køretøjer. De var langsomme, så grimme ud, var dyre og og kunne ikke køre særlig langt på en opladning. Det ændrede Tesla på. De begynndte at lave biler med en meget stor accelerationsevne. Fordi elbiler har det samme drejningsmoment (motorens kraft) ved alle omdrejninger og fordi elbiler ikke har noget gearskifte så er det faktisk muligt skabe elbiler med meget stor accelerationsevne. Og det er præcis hvad Tesla har gjort – de har lavet biler med en helt vanvittige accelerationsevner. Deres store familiebiler som vejer mere end to tons accelererer f.eks. hurtigere fra 0 til 100 end de fleste Porscher. Man havde aldrig før set at elbiler havde egenskaber der var andet en irriterende og ligefrem kunne noget som almindelig biler ikke havde. Nu var elbiler faktisk blevet lidt mere sexet.

Endelig en rækkevidde der kunne bruges til noget

Den største ulempe som elbiler altid havde lidt under var deres korte rækkevidde. Den gjorde at elbiler overhovedet ikke kunne konkurrere med almindelig benzin- og dieselbiler. Også her revolutionerede Tesla elbilen. Ved at producere et batteri som havde en hidtil uset rækkevidde. Teslas batterier to- til tredoblede rækkevidden i forhold til traditionelle elbiler.

På vej mod den selvkørende bil: Autopilot

Endnu en måde at gøre elbiler sexede på var, at Tesla begyndte at udvikle en Autopilot til deres biler. Selv om de ikke har så meget med specifikt elbiler at gøre, så lagde Tesla meget energi i at udvikle selvkørende egenskaber til deres biler. Mens andre virksomheder eksperimenteret med selvkørende biler så kunne de biler du kan købe hos Tessa faktisk allerede køre selv til en vis grad.

Som en smartphone: Softwareopdaringer gennem luften

Og lige netop udviklingen af denne selvkørende egenskab leder til endnu en lille revolution som Tesla har gennemført – nemlig software opdatering gennem luften. Når de nyeste funktioner til den selvkørende bil er udviklet så bliver de implementeret i de eksisterende biler på samme noget som en smartphone opdaterer sin software. Det betyder at du som bilejer efter nogle opdateringer faktisk har en bil der er bedre end den du oprindeligt købte. Denne måde at opdatere bilens software på, er der endnu ikke andre bilmærker det har formået at efterligne.

Instrumentbræt som en ipad: Det er elektronisk brugerinterface

Hvor nogen har sammenlignet Tesla med smartphones afløsning af den traditionelle mobiltelefon, så hænger det også meget sammen med at betjeningen i en Tesla er meget anderledes end i traditionelle bilers. Alle Teslaer har en stor trykfølsom skærm hvorfra alt i bilen kan betjenes. På den måde kan du betjene din bil på samme måde som du betjener din smartphone eller tablet. Denne instrumentering af bilen med trykfølsomme skærme har virkelig dannet skole i resten af bilindustrien.

Fremtiden - den konstante innovation hos Tesla

Tesla udvikler konstant nye ting til deres eksisterende biler og nye modeller til deres modelpalette. Lige nu er der fire nye modeller i støbeskeen. Cybertruck er det den meget anderledes pickup truck, som ligner noget fra en science fiction-film og som også er en elbil med helt uhørt rækkevidde og acceleration. Tesla Semi er deres planlagte elektriske lastbil. Roadster er deres super sportsvogn som overgår Teslas eksisterende biler med flere længder. Endelig er der rygter om, at Tesla er ved at lave en billigere og mindre elbil samt at de planlægger en van eller minibus.

Den mytologiske virksomhed

Ud over bilerne, så synes jeg Tesla i det hele taget er en meget spændende virksomhed, som jeg har svært ved ikke at følge. Det gælder både udviklingen af bilerne, produktionsapparatet, konkurrencen med de traditionelle bilfirmaer, den farverige direktør Elon Musk og aktiekursen.

Fabrikkerne - Gigafactories og Terafactories

Ud over at Tesla laver nogle ret anderledes biler, så ser det ud til at de også laver nogle ret anderledes fabrikker til at lave disse biler på. Tesla er begyndt at lave kæmpe fabrikker som de kalder Gigafactories og Terafactories. Dette er kæmpefabrikker som vil kunne producere både batterierne og bilerne og som allermest visionært er drevet af solenergi på taget af fabrikkerne. Et særkende ved disse kæmpefabrikker er også, at de bliver bygget med vanvittig høj hastighed. For eksempel blev fabrikken i Kina, Gigafactory 3,  bygget på 11 måneder. Og lige nu bliver der bygget endnu en kæmpefabrik lidt udenfor Berlin i Tyskland, Gigafactory 4, hvor man spekulerer lidt i, om den bliver bygget endnu hurtigere end fabrikken i Kina. De nye forlydender går faktisk på, at Tesla vil begynde at bygge fabrikker til andre bilfabrikanter.

Konkurrenter - Tesla mod hele bilbranchen

En spændende ting ved at følge Tessa som en virksomhed er også, at de er ved at disrupte en hel branche. Den traditionelle bilfirmaer har virkelig svært ved at finde deres egne ben i forhold til den nye konkurrent. De andre bilfirmaer kan godt se at Tesla laver mange gode ting, men de har meget svært ved selv at følge med denne udvikling. Det er svært at gøre ting på nye måder, hvis man i 100 år har gjort tingene på en bestemt måde.

Elon Musk - den teknologiske superman

En af de allerstørste grunde til at Tesla er spændende og mytologisk en virksomhed er uden tvivl dens direktør, grundlægger og medejer Elon Musk. han er så fascinerende en person, at han alene kan være stor grund til at interessere sig for at Tesla. Nedenfor vil jeg prøve at nævne nogle af de fascinerende sider ved ham.

Hans historie meget kort

Elon Musk en iværksætter som har grundlagt sine forretninger på nogle internetfirmaer i 90’erne og ved at være involveret i starten af  PayPal og salget af firmaet. Sidenhen har han mest været kendt for at drive rumfartsvirksomheden Space X og elbilsfirmaet Tesla. Begge virksomheder er ret nytænkende og med til at revolutionere deres branche på hver deres måde. Det vilde med Elon Musk så, at han ikke bare er med til at vende en branche på hovedet som kun de færreste er i stand til, men også at han er i stand til at gøre det som direktør for begge firmaer samtidig.

Hans andre firmaer

Ved siden af Tesla så er Elon Musk involveret i virksomhederne:

  • Space X – rumfartsvirksomhed der har udviklet genbrugelige raketter som lander selv efter brug. Hovedaktiviteterne er  at sende mennesker til Den Internationale Rumstation, sende satelitter ud til at etablere internetnetværket Starlink og at udvikle rumskibet Spaceship til at sende mennesker til Mars og månen.
  • Solar City som laver solceller og batterier til garagen
  • Neuralink som udvikler implantater til hjernen som gør man kan kommunikere direkte til en computer
  • Hyperloop som skal lave tunnelbaner til afløseren for tog
  • The Boring Company som vil bore tuneller til at transportere biler under storbyer

Hans aktivitet i medier og på sociale medier

Medvirkende til hypen omkring Elon Musk må være, at han ikke er bleg for at ytre sig offentligt. Når der lanceres nye produkter, så gør han det personligt på bedste Steve Jobs-stil med events og pressekonferencer. Endvidere så er han særdeles aktiv på Twitter hvor han p.t. har 37,9 millioner følgere. Her kommer han ofte med udmeldinger som sine egne produkter og i særdeleshed ofte overdrivelser omkring hvornår de vil blive lanceret. Han har også en gang forbrudt sig mod børsreglerne ved at kommentere Teslas aktiekurs på Twitter. Dette kostede ham bestyrelsesposten og en bøde på 20 millioner dollars. Han er heller ikke bleg for på Twitter at blande sig i aktuelle temaer som f.eks. de begravede drenge i en hule i Indonesien hvor han tilbød sin hjælp og offentligt kaldte en af dykkerne for pædofil. I forbindelse med Corona-pandemien har han også på Twitter været ude efter lokale politikere som ikke ville lade ham åbne sine fabrikker. Endelig, så kommer han på Twitter ret ofte med uforståelige beskeder og indgår ofte i dialog med sine følgere, hvorpå reaktionen ofte har været, at nu er den helt galt med ham. Du kan følge hans Twitterprofil her: https://twitter.com/elonmusk Ved siden af Twitter, så findes der utrolig mange videoer på Youtube hvor Elon Musk deltager i interviews. Lav en søgning ved at klikke her: https://www.youtube.com/results?search_query=elon+musk . Den store hype om Elon Musk har også medført, at der findes findes utrolig mange Youtube-kanaler der udelukkende udgiver indhold om Tesla, Space X og Elon Musk.

Hans formue

En spændende ting ved mange kendisser er selvfølgelig også hvor rige de er. dette gælder selvfølgelig også for Elon Musk . I mange år var han faktisk ikke særligt velhavende fordi han brugte alle sine penge til at investere dem Space X og Tesla. Begge firmaer blev startet i startnullerne og brugte mange år før de overhovedet havde den mindste indtægt. Hvis man læser hans biografi, så fremgår det, at han satte hele sin personlige formue på spil mens firmaerne blev holdt i live med det yderste af neglene. Først på det seneste er hans store firmaer begyndt at generere indtægter. Og på det seneste er aktiekursen for Tesla også eksploderet (se nedenfor) hvorfor Elon Musk på det seneste er kommet til at være i top 10 er de rigeste mennesker i USA.

Aktiekursen for Tesla

Aktiekursen for Tesla er også med til at gøre virksomheden spændende at betragte. Selvom Tesla først i det seneste år af sin snart 20-årige levetid har genereret overskud, så er aktiekursen steget så meget, at virksomheden er mere værd alle de andre bilfirmaer. Mange tror at der er tale om en boble som vil implodere på et tidspunkt, fordi værdien er så vanvittig. Andre mener den kan retfærdiggøres med, at at der er tale om en techvirksom med et enormt potentiale og en virksomhed som er så langt foran alle andre i bilbranchen. Du kan se aktiekursens bevægelser her nedenfor:

Mere om Tesla og Elon Musk

Mere om Tesla

Læsestof om Tesla:

Læsestof om Elon Musk:

Interviews med Elon Musk:

Elon Musk på Twitter:

Scroll til toppen

Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage at du er indforstået med det.